Ungerahmt.
Beigegeben eine Expertise von Prof. Christopher Brown, Oxford, 15. Mai 2024, in Kopie.
Ferner eine ausführliche Dokumentation zur Provenienz und Literaturnachweisen vorliegend.
Im Halbbildnis als Amtsperson präsentiert, mit großem Mühlsteinkragen über schwarzem Seidenkostüm. Der Dargestellten konnte dank einer Radierung von Johannes Meyssens identifiziert werden, entstanden um 1640 – 1655, die Meyssens nach einem Gemälde von van Dyck anfertigte und in der die dargestellte Person als „Pretor Buxellensis“ bezeichnet ist. Die Radierung ist seitenverkehrt, so dass das vorliegende Gemälde der Ausrichtung des Originals von van Dyck entspricht.
Laut beiliegender Expertise sind einige weniger qualitätvolle Wiederholungen des Bildnisses bekannt geworden, darunter ein Exemplar in Brüssel und ein weiteres in Lwiw (heute Ukraine).
Das von Van Dyck geschaffene Portrait entstand in den Jahren 1628/29 im Rahmen einer Reihe von insgesamt 24 Portraits bedeutender Würdenträger, beauftragt für das Rathaus, wobei 1695 durch die französische Bombardierung Brüssels auch diese Bilder verloren gingen. Bei der Portraitreihe mag es sich um die Vorbereitung eines Gruppenportraits gehandelt haben (Die Magistrate von Brüssel, 1634), das ebenfalls bei der Bombardierung 1695 verloren ging, von dem es jedoch noch eine Grisaille-Skizze gibt (École nationale supérieure des Beaux-Arts, Paris). Van der Ee war der Vorsitzende des städtischen Rates. Sowohl bei dem vorliegenden Exemplar aus Brüssel als auch bei dem in Lwiw geht der Experte von einer eigenhändigen Arbeit, ggf. unter Mitwirkung der Werkstatt, aus. A.R
Provenienz:
Jean François, auch bekannt als François van der Ee (verstorben 17. März 1645), Brüssel.
Möglicherweise, Louis Ier d’Orléans (1703-1752) duc d’Orléans. Palais Royal, Inventory of 1727: - Item 68:” Antoine Van Dyck. Une Tête d’Homme. Peint sur toile, haut d’un pied onze pouces, large d’un pied dix pouces. C’est un Buste qui représente un Homme qui a une fraise avec une chaîne d’or. Le fond est brun” - oder - Item 74:” Antoine Van Dyck. Une Homme qui A une Fraise. Peint sur toile, haut d’un pied dix pouces, large d’un pied six pouces. Demi-figure de grandeur naturelle. Mis en ovale”.
Wohl Louis-Auguste Angran, Vizekönig de Fonspertuis (1699-1747).
Versteigerung aus dessen Sammlung (Lugt 682), Paris, 4. März, 1748 (E. F. Gersaint), Lot 449: “ Wandyck - Un très beau Portrait d’homme, parfaitement peint sur toile par Wandyck, de forme ovale, & renfermé dans une bordure quarée. Il porte vingt-trois pouces & demi de hauteur, sur dix-neuf pouces & demi de largeur”.
Sammlung Slodtz, Paris.
Wohl Jacques-André-Joseph-Camelot Aved (1702-1766), Paris.
Versteigerung aus dessen Sammlung (Lugt 1563), Paris, 24. November, 1766, Lot 30: ” Antoine Van Dyck. Une Portrait d’Homme, vue de 3 quart s; il porte une fraise large & élevée; un habit à boutons d’or, & une chaine aussi d’or. Ce tableau de forme ovale, est peint sur une toile’.
Sammlung Jean-Bernard, Abbé Le Blanc (1707-1781), Paris.
Sammlung Pierre Pasquier (1731-1806), Paris.
Versteigerung aus dessen Sammlung (Lugt 3224), Paris, 3. März, 1781, Lot 38 : “Antoine Van Dyck – Le Portrait de Vander EE, Seigneur de Meys, Prêteur de la Ville de Bruxelles. On voit dans cette belle Tête, tutta la furia di penello de ce grand peintre. T. 25 pouc. de haut sur 20 pouc. de large. On en présente une Gravure dans laquelle le Graveur a ajouté une mauvaise main”.
Château de B.....,, Mayenne, bis zum Verkauf im Januar 2023. Gemäß der Familientradition seit Anfang des neunzehnten Jahrhunderts in deren Besitz.
Privatsammlung, Belgien.
Von dort an den aktuellen Besitzer.
Anmerkung:
Neben der Ausführung von Johannes Meyssens sind weitere Stiche des Portraits bekannt. Eines von Antoine de Marcenay de Ghuy (1724 - 1811), 1763, der Druck wurde in Paris nach dem Originalgemälde ausgeführt. Ein weiteres von einem anonymen Künstler, um 1700-1799, fälschlicherweise als ein Portrait von Van Dyck selbst identifiziert (siehe RKD IB 2008576; Abb.), wohl ein Druck nach dem Vorbild von Marcenay de Ghuy.
Literatur:
Literatur zum Stich von Meyssens:
New Hollstein, Niederländische und Flämische Radierungen, Kupferstiche und Holzschnitte, 1450-1700 (125.II); L'Iconographie d'Antoine van Dyck, Werkverzeichnis, (141.II), abgebildet.
John Smith, A Catalogue Raisonné of the Works of the Most Eminent Dutch, Flemish and French Painters, London 1831, Teil III, Nr. 812, S. 228 als: “Portrait of Franciscus van Ee, a painter… engraved by J. Meyssens”.
His de La Salle, Catalogue de la collections d’estampes anciennes provenant du cabinet de M. H. de L., Paris, 1856, S. 113.Dr. F. Wibiral, L’Iconographie d’Antoine van Dyck, Leipzig 1877, S. 130.
H. Hymans, Histoire de la garvure dans l’école de Rubens, Bruxelles 1879, S. 308f, 527.
E. Dutuit, Manuel de l’amateur d’estampes, Ecoles Flamande et Hollandaise, Band I, Paris 1881, S. 255.
H. Mireur, Dictionnaire des ventes d’art faites en France et à l’étranger pendant les XVIIIe et XIXe siècles, Paris 1902, S. 649.
C. Depauw, G. Luijten, E. Duverger, Anthony van Dyck as a Printmaker, Museum Plantin-Moretus 1999, S. LXXXVIII.
Literatur zu einer Kopie in der Sammlung Léon de Somzée:
Max Rooses, L’OEuvre de Pierre-Paul Rubens, 1892, Band V, S. 351, Nr. 1088a.
Bulletin-Rubens, Annales de la Commission… oeuvres de Rubens, Antwerpen 1897-1910, Band V, S. 88f. (1440874) (11)
Anthony van Dyck,
1599 Antwerp – 1641 London, and workshop
PORTRAIT OF THE PRAETOR OF BRUSSELS, VAN DER EE
Oil on canvas.
67 x 54 cm.
Accompanied by an expert's report by Professor Christopher Brown, Oxford, dated 15 May 2024, in copy.
Furthermore, a detailed documentation on provenance and bibliographical references enclosed.
An etching by Johannes Meyssens, produced in ca. 1640-55 after Van Dyck's original painting, identifies the sitter as “Praetor Buxellensis”. The etching is reversed in orientation, consistent with Van Dyck's original painting. According to the enclosed report, several lower-quality versions of this portrait are known, including examples in Brussels and Lviv (now in Poland). The portrait created by Van Dyck in 1628-29, as part of a series of 24 portraits of important dignitaries, was commissioned for the town hall. These paintings were lost during the French bombardment of Brussels in 1695. The series of portraits may have been the preparation of a group portrait (The Magistrates of Brussels, 1634), which was also lost in the bombardment of 1695, but of which a grisaille sketch still exists (École nationale supérieure des Beaux-Arts, Paris). Van der Ee was the chairman of the city council. The expert believe that both the Brussels and Lviv examples are to be seen as works by the artist, eventually created with workshop participation.
Provenance:
Jean François, also known as François van der Ee (died March 17, 1645), Brussels.
Possibly, Louis Ier d’Orléans (1703-1752) duc d’Orléans. Palais Royal, Inventory of 1727: - Item 68:” Antoine Van Dyck. Une Tête d’Homme. Peint sur toile, haut d’un pied onze pouces, large d’un pied dix pouces. C’est un Buste qui représente un Homme qui a une fraise avec une chaîne d’or. Le fond est brun” - or - Item 74:” Antoine Van Dyck. Une Homme qui A une Fraise. Peint sur toile, haut d’un pied dix pouces, large d’un pied six pouces. Demi-figure de grandeur naturelle. Mis en ovale”.
Possibly Louis-Auguste Angran, vicomte de Fonspertuis (1699-1747).
Auction from his collection (Lugt 682), Paris, 4. März, 1748 (E. F. Gersaint), lot 449: “ Wandyck - Un très beau Portrait d’homme, parfaitement peint sur toile par Wandyck, de forme ovale, & renfermé dans une bordure quarée. Il porte vingt-trois pouces & demi de hauteur, sur dix-neuf pouces & demi de largeur”.
Collection Slodtz, Paris.
Possibly Jacques-André-Joseph-Camelot Aved (1702-1766), Paris.
Auction from his collection (Lugt 1563), Paris, 24 November, 1766, lot 30: ” Antoine Van Dyck. Une Portrait d’Homme, vue de 3 quart s; il porte une fraise large & élevée; un habit à boutons d’or, & une chaine aussi d’or. Ce tableau de forme ovale, est peint sur une toile’.
Collection Jean-Bernard, Abbé Le Blanc (1707-1781), Paris.
Collection Pierre Pasquier (1731-1806), Paris.
Auction from his collection (Lugt 3224), Paris, 3 March 1781, lot 38 : “Antoine Van Dyck – Le Portrait de Vander EE, Seigneur de Meys, Prêteur de la Ville de Bruxelles. On voit dans cette belle Tête, tutta la furia di penello de ce grand peintre. T. 25 pouc. de haut sur 20 pouc. de large. On en présente une Gravure dans laquelle le Graveur a ajouté une mauvaise main”.
Château de B.....,, Mayenne, bis zum Verkauf im Januar 2023. According to family tradition in their possession since the beginning of the 19th century.
Private collection, Belgium.
From there to the current owner.
Notes:
In addition to the version by Johannes Meyssens, other engravings of the portrait are known. One by Antoine de Marcenay de Ghuy (1724 - 1811), 1763, the print was executed in Paris after the original painting. Another by an anonymous artist, around 1700-1799, wrongly identified as a portrait by Van Dyck himself (see RKD IB 2008576; ill.), probably a print after the model by Marcenay de Ghuy.
Literature:
Literature on the engraving by Meyssens:
New Hollstein, Dutch and Flemish Etchings, Engravings and Woodcuts, 1450-1700 (125.II); L'Iconographie d'Antoine van Dyck, catalogue raisonné, (141.II), illustrated.
John Smith, A Catalogue Raisonné of the Works of the Most Eminent Dutch, Flemish and French Painters, London 1831, Part III, no. 812, p. 228 as: “Portrait of Franciscus van Ee, a painter… engraved by J. Meyssens”.
His de La Salle, Catalogue de la collections d’estampes anciennes provenant du cabinet de M. H. de L., Paris, 1856, p. 113.
Dr. F. Wibiral, L’Iconographie d’Antoine van Dyck, Leipzig 1877, p. 130.
H. Hymans, Histoire de la garvure dans l’école de Rubens, Bruxelles 1879, p. 308f, 527.
E. Dutuit, Manuel de l’amateur d’estampes, Ecoles Flamande et Hollandaise, Tome I, Paris 1881, p. 255.
H. Mireur, Dictionnaire des ventes d’art faites en France et à l’étranger pendant les XVIIIe et XIXe siècles, Paris 1902, p. 649.
C. Depauw, G. Luijten, E. Duverger, Anthony van Dyck as a Printmaker, Museum Plantin-Moretus 1999, p. LXXXVIII.
Literature on a copy from the Léon de Somzée collection:
Max Rooses, L’OEuvre de Pierre-Paul Rubens, 1892, Vol V, p. 351, no. 1088a.
Bulletin-Rubens, Annales de la Commission… oeuvres de Rubens, Antwerpen 1897-1910, Tome V, p. 88f.